Alla inlägg under oktober 2010

Av Miljonen - 31 oktober 2010 19:14


I fredagsmorse så handlade jag ett gäng billiga aktier. Ville bara prova lite och lära mig om funktionerna hos Avanza, till exempel "Stop-loss".

Jag valde bara ut en billig aktie från "Förlorar-listan" utan att egentligen bry mig om vilken, och det blev Mobyson. Handlade på mig 1000 stycken, och fick dem för 120 kronor. En lagom peng att lära sig med tycker jag. Har sedan lagt en "stop-loss", och får nu se om de går upp till den gräns som jag har satt för att de ska säljas.

Tror i och för sig att det där är en aktie som bara kommer att hålla sig runt 0.12-0.25 på sin höjd kanske....Men jag vill att den går upp till 0.5 och då säljer jag dem.

Annars så får de väl stå kvar ett tag, och när jag ledsnar helt på dem så tar jag bara tillbaka det jag har gett+courtaget.


Var bara kul att prova!

Av Miljonen - 31 oktober 2010 18:59


Jag har precis varit in och läst bloggen "Spara med Hemberg", för att det är bra med lite tips nu då jag "vandrar" mot miljonen. Där kan du läsa om att börsvåren börjar i oktober! Historiskt sett så går tydligen börsen ner i augusti och september, de är de värsta månaderna. I oktober, så har de stora börsrasen infallit, ni vet 1929,1987, 1991 och 2008, men sett över en längre period så vänder det i oktober, om jag fattade rätt, och börjar alltså att vända uppåt. I april så går börsen bäst!


Det betyder ju att det är köpläge nu!

Och så sälja till våren.

Japp.


Jag ska sälja mina gamla Ericsson, som bara står och stampar, för att få loss lite pengar så att jag kan placera dem i något annat. Det är ju något som jag ändå redan hade bestämt mig för...att sälja dem alltså.

Brukar ju vara bra att sälja i början av veckan, börsen brukar ju oftast gå upp då, så det passar ju bra!


Av Miljonen - 30 oktober 2010 19:15


Jag höll ju på med att köpa aktier för några år sedan, "trejda" lite, och gick ju till och med en kurs i "daytrading" som Medborgarskolan höll(tror iallafall att det var dem). Då gick jag också med i Avanza, och då fick man betala en årsavgift, vilket man inte behöver nu. Kanon.

Det där med Daytrading upptäckte ju jag att det inte var min grej, så jag avslutade mina konton där. Förlorade en del pengar som jag tyckte att jag inte hade råd att förlora. Fattade ju aldrig då att det fanns ju alla möjliga konton...

Jag vet bättre nu.

 

Nu har jag iallafall bytt från Swedbank till Avanza, både för att spara och att "trejda" lite. Man får ju bättre inlåningsränta än vad man får på en "vanlig" bank nu för tiden, och man får också hjälp med köp, konton, deklarationsblankett och annat.

Jag har en filosofi att det är bra att handla "billigt", vilket är när börsen går ner, och det är ju då också bra att sälja när börsen går upp(= dyrt).

Där gör ju de flesta "småsparare" fel, och det gjorde ju också jag.

Jag har lärt mig. Nu håller jag koll. Och ...väntar.

Det gäller att ha is i magen...Bara.

Man kan faktiskt som småsparare ha lite is i magen, och vänta, och handla när just den aktien som du är intresserad av går ner. Och inte sitta på den för länge, utan sälja så att du tjänar en slant. Även om det inte är jätteklippet.

Hmm...om det är någon särskild aktie som du är intresserad av, så kan det löna sig att kolla "Förlorar-listan"! Bara ett tips. Då kan du handla billigt!

Det brukar ju också vara billigare att handla på fredagar, för då faller ju börsen. Alltid.

Fredagar är liksom en "rea-dag" på börsen!

Konstigt va`?!

Men kolla själv!

Jag kommer att använda mig av mitt(kvinnliga) sunda förnuft, handla och sälja, I den omfattning som krävs.

Jag ska tjäna pengar.


Av Miljonen - 29 oktober 2010 06:48


Dagens Industri kommer jag nu att lusläsa till frukost. Bra med lite ideér och analyser tidigt på dagen.

Av Miljonen - 28 oktober 2010 18:47


Imorse så var jag in på Avanza och köpte på mig några Atlas Copco. Inte så många, men några iallafall, och de har redan ökat lite. Vilket känns bra såklart.

Jag kommer ju att fylla på med fler också när jag tycker att jag har råd och det är rätt köpläge, för den aktien tror jag kommer att gå bra.


Stora Enso funderar jag på också, skog är ju aldrig fel egentligen, och de har ju köpt ett stort företag i Kina där de kommer att göra en satsning framöver. Det är ju en stor marknad därborta, så det tror jag på.

Billerud och Elektrolux är några andra som jag har "lagt in på hårddisken", och funderar över medans mina fonder förs över till Avanza.



Av Miljonen - 28 oktober 2010 09:24


Jag handlar ju som någon emellan daytrader och en person som handlar på lång sikt, och nu har jag fått ett namn på det av en kompis, som var in och kommenterade igår:

"Swingtrayder"!

Jag köper ju inte och säljer samma aktie på samma dag, utan kan ju ha den kvar en vecka, månad eller kanske flera månader, men säljer den sedan för att ta hem en vinst, även om den inte är jättestor, för att  investera den i någon annan aktie som jag tror på. Och det är just vad en "swingtrayder" gör.

 

 

Av Miljonen - 27 oktober 2010 19:56


Det här som nu står på DI:s hemsida måste ju vara bra för Avanza Zero!

 

"Vinsterna i de största bolagen på Stockholmsbörsen växer nu ännu snabbare än under första halvåret, visar en sammanställning drygt halvvägs igenom floden av delårsrapporter.

Den samlade vinsten före skatt för 29 storbolag uppgick under tredje kvartalet 2010 till 72,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 159 procent jämfört med motsvarande period i fjol."


Avanza Zero är ju en indexfond som investerar i de 30 mest värderade bolagen på Stockholmsbörsen, så det här måste ju bara vara kanon för den fondens utveckling!

Hmm...jag ska investera i den så fort som möjligt!

jag tänker väl rätt här nu?

Av Miljonen - 27 oktober 2010 19:37


Imorse så trillade äntligen Dagens Industri ner i brevlådan! Jag har väntat och längtat. Älsklingen har ju bjudit mig på den prenumerationen, och det var ju gulligt, även om jag nu tror att han har tänkt att han kanske också får läsa den.

Iallafall så har jag spenderat morgonen med den, för jag tror att det är bra att hålla sig uppdaterad. Även om inte allt fastnar såklart.


  


Under eftermiddagen så kom mina pengar fram till Avanza och jag hann till och med handla några aktier. Investerade i H&M, och jag fick ett bra pris tycker jag, för aktierna har till och med vänt svagt uppåt efter det. Kanon!

Jag ska fundera lite i vilka fler bolag jag ska sätta mina pengar i, eller om jag kanske väljer en fond till nu i början. Hmm...det gäller ju att inte ha bråttom.

För jag har ju inte tänkt att "daytrejda", utan jag kommer att placera mina pengar lite mer långsiktigt. Vill inte känna mig låst av att sitta vid datorn och glo på kurser nästan hela dagarna heller....och jag har inte de kunskaperna för att klara av det heller. Tycker att det mest verkar vara ett lotteri...det där med "Daytrejding".

Med lite mer långsiktigt, så menar ju inte jag att jag kommer att ha kvar alla aktier hela min livstid, utan det kan hända att jag säljer redan efter en vecka, en månad eller kanske flera månader. Eller kanske flera år. Det beror på.

Ibland så kommer jag ju att ta hem små vinster, tror på det, och ibland så kommer jag att bara låta aktierna vara och växa.


Nu väntar jag otåligt på att mina andra aktier, som jag hade i en depå i Swedbank, ska föras över, så att jag kan göra något med dem.


Spännande!

Presentation

Mål port.1 till 20131231

IPS-Mål till 20131231

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina Aktier, portfölj 1

Hennes&Mauritz B
Telenor

Mina Fonder, portfölj 1

Avanza Zero

Black Rock World Gold f. eur

Black Rock World Gold f. USD

Didner&Gerge Aktiefond

Simplicity Kina

Aktier, Portfölj - IPS

Billerud
Cloetta B
Hennes&Mauritz B
Modern Times Gruop B
Nordic Mines
Securitas B
TeliaSonera

Fonder, portfölj - IPS

Black Rock World f. Gold EUR
Simplicity Kina
JPM Global Natural Resources A

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards