Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av Miljonen - 26 oktober 2010 16:01


Det här är ju en fond som jag ville köpa i mitt pensionsspar på Swedbank: Skagens Kon-Tiki.

Det gick inte alls, för där går det bara att handla Roburs egna fonder, och det tycker jag är väldigt... begränsande. I det övriga sparandet så går det att handla några fler fonder än deras egna, men utbudet är ju inte alls så stort som på andra ställen. En av anledningarna till att jag nu flyttar mitt sparande.


Skagens Kon-Tiki är en av de fonder jag funderar på att handla när mina konton hos Avanza blir aktiverade, och det av flera orsaker.

  • Fonden har gått väldigt bra, alldeles fantastiskt bra!
  • Grundarna av fonden äger stora andelar själv, vilket jag tror är bra, för då kan man ju vara säker på att de gör sitt allra bästa med placeringarna, eftersom det även är deras egna pengar som placeras.
  • Och jag tror att den kommer att fortsätta att gå bra.

Det negativa är ju att den är lite dyr...


En annan fond jag tror att jag ska investera mina pengar i, är Avanzas zero. Det är ju en indexfond som placerar pengar i de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på börsen, och jag tror att det kan fungera ganska hyfsat faktiskt. Känns lite tryggt med en indexfond på något sätt.

Den är inte dyr alls, för den har inga avgifter om inte jag har fattat allt fel.


Didner&Gerge har jag ju som sagt redan, annars så hade jag köpt den också! Förvaltarna där äger ju också stora andelar i fonden, och som sagt...det tror jag är väldigt bra.Den har ju också utvecklat sig väldigt bra under de år jag har haft den.


Nu håller ju jag på att lära mig det här med aktier, fonder och handel, men jag tror att det är bra att tänka på samma sätt när jag köper aktier i ett företag, som jag gör när jag köper fonder.

Jag tror på att det är en styrka om huvudägaren är en person eller en familj, för då tror ju jag att de gör allt i sin makt för att bolaget ska gå bra.

Just nu så håller jag på att fundera vilka aktier jag ska placera mina pengar i, vilka bolag som jag ska bli delägare i. För det är ju det som det handlar om...jag blir delägare.

Planen ligger som så, att jag kommer att välja ut några stycken olika aktier. Kanske inte alla på en gång, men iallafall några stycken, och max så blir det 10 olika bolag. Jag kommer att spara varje månad, och lägga undan de pengarna, och då och då så kommer jag att köpa in mig i "mina" bolag. Fler och fler aktier i varje bolag.


Avanza så har de ju också några olika kurser, och de kommer jag att gå! Iallafall "Aktieskolan" och "Fondskolan". De kommer jag att börja med.

 Kanonbra tycker jag!

Av Miljonen - 26 oktober 2010 15:53


Precis som jag förväntat, så kom avtalen från Avanza med posten idag, och jag har skrivit under dem, och skickat tillbaka dem med vändande post. Skrev även på blanketten om flytt av IPS på en gång. De ringde också upp mig idag för att välkomna mig till Avanza Bank, väldigt trevligt tycker jag, och den killen jag pratade med kommer även att skicka hem blankett för att flytta över två andra fonder som jag har: Didner&Gerge och HQ Strategi. De ligger ju idag hos de respektive fondbolagen, men jag tycker att det kan vara bra att ha allt samlat på ett ställe, för det blir ju då lättare att hålla koll.

Känns bra det här!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mål port.1 till 20131231

IPS-Mål till 20131231

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina Aktier, portfölj 1

Hennes&Mauritz B
Telenor

Mina Fonder, portfölj 1

Avanza Zero

Black Rock World Gold f. eur

Black Rock World Gold f. USD

Didner&Gerge Aktiefond

Simplicity Kina

Aktier, Portfölj - IPS

Billerud
Cloetta B
Hennes&Mauritz B
Modern Times Gruop B
Nordic Mines
Securitas B
TeliaSonera

Fonder, portfölj - IPS

Black Rock World f. Gold EUR
Simplicity Kina
JPM Global Natural Resources A

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards