Alla inlägg under oktober 2010

Av Miljonen - 22 oktober 2010 09:11


Det tar verkligen tid för banken att sälja mina fonder. Jag känner mig lite otålig, för jag vill ju igång och handla aktier nu. På en gång. Har börjat att slipa på min "Plan", och funderar över vilka jag ska köpa.

Jag ska nu skaffa mig en depå någonstans, och flytta över allt jag har på Swedbank har jag bestämt mig för.


Ska jag välja Avanza eller Nordnet? Eller har någon något annat förslag?

Av Miljonen - 21 oktober 2010 21:14


Jag har ju lagt in alla mina fonder för försäljning, men det tar ju sin tid...Hade ju 7 stycken i mitt pensionsspar, och 4 stycken utanför, och det tjänar ju banken grova pengar på. Det gör mig lite less, så jag har lagt in nästan alla för försäljning. Både de som har gått med - och de som har gått med +.

Kommer istället att köpa enskilda aktier efter en liten plan. Det kan också hända att jag flyttar hela rubbet, till Avanza eller Nordnet. Ska fundera lite på det innan jag bestämmer mig helt och fullt.

Jag har också talat med Älsklingen om att prenumerera på "Dagens Industri", och det hade han ingeting emot, så han har fått i uppgift att ringa dem och fixa det. För han är bra på att pruta;)

Vi brukar ju köpa Aftonbladet varje dag, men nu är det ju  nästan bara annonser i den nu för tiden, och det kan man ju vara utan, och istället köpa "Dagens industri". Den är ju dessutom billigare.

Aftonbladet kan man läsa på nätet, det lilla som man bläddrar i den menar jag, Men när det gäller Dagens Industri kan man behöva pappersexemplaret.

Iallafall om man ska bygga sig en egen pengamaskin!

Av Miljonen - 21 oktober 2010 09:15


Jag låg och läste länge i min nya bok igår, och hade lite svårt att somna efter det. Var så sugen på att gå upp och sätta på datorn och kolla runt lite bland börsnyheter! Men jag stålsatte mig, för jag skulle ju upp tidigt idag och jobba.


  


Nu alldeles nyss så har jag gått med i Aktiespararna, för det tror jag att jag kan ha nytta av på min väg att bygga en egen pengamaskin.

Jag kommer nog också, efter att ha läst i den här boken, att sälja av en del av mina fonder och köpa enskilda aktier istället.

Har ju också ett pensionsspar, men det kommer jag inte att skriva så mycket om här, för det ingår liksom inte i den där blivande miljonen;)

Av Miljonen - 20 oktober 2010 21:17


Nu när jag har bestämt mig för att ta kontrollen över min ekonomi, så inser jag ju också att jag har mycket att lära mig.

Jag började med att beställa en bok som jag hämtade ut idag:

"Vägen till din första miljon. Alla kan bygga en egen penningmaskin" av Tobias Schildfat.

 

  

Jag slukade halva boken nu ikväll, och hittills så har det handlat om att ta kontrollen över sin egen ekonomi, över sin plånbok. Genom att kolla vilka inkomster man har och vilka utgifter, om man har ett överskott i slutet av månaden eller inte, och så ska man försöka att få det eventuella överskottet att öka. Överskottet ska sparas och INVESTERAS! Investeringen ska till slut ge en bra avkastning, så att man kan använda en del av de pengarna till vad man önskar,och fortsätta att investera en del av dem. Samtidigt så ska man ju fortsätta att spra överskott, och investera det också.

Japp. Inget konstigt egentligen.

Jag har också fått en tidning från Carnegie fonder, men den har jag inte haft tid att läsa ikväll, eftersom jag fastnade i boken.

Förutom det så har jag faktiskt ökat min inkomst idag genom att köpa en trisslott!

  

 

Det blev vinst på den, 50 kr, och den kostade ju 25 så då har jag ju ökat min inkomst med 25 kr!

 

  

 

Då kan jag ju ta tillbaka det jag har satsat, och dessutom ta en ny lott.

Allt ska generera pengar!

 

Jag har börjat att bygga min egen penningmaskin!

Av Miljonen - 20 oktober 2010 15:13


Jag har bestämt mig för att bli mer aktiv med min ekonomi, och därför så har jag startat upp den här bloggen idag. Tänkte att jag då kanske skärper mig, och tar itu med pengarna ordentligt.

Jag har varit en väldigt slö sparare kan man väl säga, och har satt in pengar på några fonder och bara låtit dem stå där. I flera år faktiskt, utan att göra så särskilt mycket med dem. Jag har bytt fond ett par gånger kanske...

Just nu så är det fyra fonder.

  • HQ Sverige
  • Kinafond Robur
  • Rysslandsfond Robur
  • Skogsfond Robur

De har ökat med 8.87% tillsammans under de här åren.


Tillsammans med en del aktier som jag har(Ericsson) så är sparandet 16.689:62 kr idag, när jag börjar min väg mot miljonen.


Idag så har jag köpt på mig 50 stycken Lagercrantz för 41:30 styck, och hoppas naturligtvis på att de går bra. Jag bestämde mig hastigt och lustigt efter att ha läst E24:an imorse, där det stod att just den aktien var billig och prisvärd just nu.


Vill du så följer du med mig på vägen;)



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mål port.1 till 20131231

IPS-Mål till 20131231

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina Aktier, portfölj 1

Hennes&Mauritz B
Telenor

Mina Fonder, portfölj 1

Avanza Zero

Black Rock World Gold f. eur

Black Rock World Gold f. USD

Didner&Gerge Aktiefond

Simplicity Kina

Aktier, Portfölj - IPS

Billerud
Cloetta B
Hennes&Mauritz B
Modern Times Gruop B
Nordic Mines
Securitas B
TeliaSonera

Fonder, portfölj - IPS

Black Rock World f. Gold EUR
Simplicity Kina
JPM Global Natural Resources A

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards